کد مطلب:119287 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

حضرت علی فرمودند: شهریار! شعرت را بخوان











مرحوم آیت الله مرعشی نجفی فرمودند: شبی توسلی پیدا كردم تا یكی از اولیاء خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب، دیدم در زاویه ی مسجد كوفه نشسته ام و امیر مومنان علی علیه السلام با جمعی حضور دارند. حضرت فرمودند:

شعرای اهل بیت ما را بیاورید.

دیدم چند تن از شعرای عرب را آوردند.

فرمودند: شعرای فارسی زبان را بیاورید.

آنگاه محتشم و چند تن از شعرای فارسی زبان آمدند.

فرمودند: شهریار را بیاورید، شهریار آمد.

حضرت خطاب به شهریار فرمود: شعرت را بخوان.

شهریار این شعر را خواند.

حضرت آیت الله مرعشی نجفی فرمودند: وقتی شعر شهریار تمام شد از خواب بیدار شدم. چون شهریار را ندیده بودم فردای آن روز پرسیدم كه شهریار شاعر كیست؟ گفتند: شاعری است كه تبریز زندگی می كند. گفتم از جانب من او را دعوت كنید كه به قم نزد من بیاید.

چند روز بعد شهریار آمد. دیدم همان كسی است كه من او را در خواب در حضور حضرت امیر علیه السلام دیده ام.

از او پرسیدم این شعر: «علی ای همای رحمت» را كی ساخته ای؟

[صفحه 286]

شهریار با حالت تعجب از من سوال كرد كه شما از كجا خبر دارید كه من این شعر را ساخته ام، چون من نه این شعر را به كسی داده ام و نه در مورد آن با كسی صحبت كرده ام و از متن آن هیچ كس اطلاعی ندارد.

مرحوم آیت الله مرعشی نجفی به شهریار می گویند: چند شب قبل من خواب دیدم كه در مسجد كوفه هستم و حضرت علی علیه السلام تشریف دارند. حضرت شعرای اهل بیت را احضار فرمودند. ابتدا شعرای عرب آمدند. سپس فرمودند شعرای فارسی زبان را بگویید بیایند. آنان نیز آمدند. بعد فرمودند: شهریار را بیاورید و شما هم آمدید. آنگاه حضرت فرمودند: شهریار شعرت را بخوان و شما شعری را كه مطلع آن را به یاد دارم خواندید.

شهریار فوق العاده منقلب می شود و می گوید من فلان شب این شعر را ساخته ام و همانطور كه قبلا عرض كردم تاكنون كسی را در جریان سرودن این شعر قرار نداده ام. مرحوم آیت الله مرعشی نجفی فرمودند: وقتی شهریار تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت معلوم شد مقارن ساعتی كه شهریار آخرین مصرع شعر خود را تمام كرده من آن خواب را دیده ام.

این بود ماجرای خواب مرحوم آیت الله مرعشی نجفی قدس سره. آنانی كه تا سال 57 به نجف اشرف مشرف شده اند این شعر را كه با خطی خوش در داخل قابی بالای ضریح مطهر حضرت علی علیه السلام قرار دارد مشاهده كرده اند، ولی نمی دانیم به وسیله ی چه كسی این شعر به آنجا برده شده و كی بالای ضریح گذاشته اند. رحمت حق بر شهریار و همه ی شعرای اهل بیت نبوت باد.[1].


صفحه 286.








    1. نقل از روزنامه ی اطلاعات، یكشنبه 29/ 1/ 72، شماره ی 19886.